Lahjoittaisitko valtaosan omaisuudestasi hyväntekeväisyyteen?/ Raimo Sillanpää

Niin lupaa tehdä Jeff Bezos. Jos hän ei satu kuulumaan tuttavapiiriisi, niin voin kertoa, että hän on Amazonin perustaja, maailman neljänneksi varakkain mies. Hänen mukaansa hyväntekeväisyys vaati paljon työtä ja älykkäitä ihmisiä, mutta rahojen lahjoittaminen ei ole helppoa tavalla, jolla olisi todellista vaikutusta. Voidaan tehdä myös hyödyttömiä asioita.

Jeff Bezosilla on varaa olla hyvä-, tai ainakin näyttää hyvältä ihmiseltä. Mielenkiintoista on tutustua hänen menestyksensä salaisuuteen. Menestys ei tullut sattumalta.  Amazon brändi on vahva.

Mikä sitten on brändi? Jokainen meistä on oman brändinsä haltija, sen omistaja ja kehittäjä. Tietoisesti tai tiedostamatta. Brändin rakentaminen ei ole mystiikkaa. Aivan ensimmäiseksi kannattaa katsoa peiliin. Siinä itseään ihaillessa voi kysyä, puhutaanko minusta jotain selkäni takana? Jos ilmeisestikin puhutaan, niin mitä puhutaan? Mitä sellaista kenties sanotaan, josta olen ylpeä? Mikä osa puheesta on sellaista, jonka kanssa en ole sinut? Jos olet myöhästelevää sorttia, eivät mitkään selitykset muuta mielikuvaa sinusta. Ei myöskään ”kerrankin ajoissa”, harvinaisuus. Sinulla on sosiaalinen profiili, joka saattaa olla aivan erilainen kuin sen haluaisit olevan.

Siitä voi alkaa itseruoskinta tai systemaattinen brändin rakentaminen. Joko tilapäisesti, hallinnoimalleen tehtävälle, tai itselleen. Loppuiäksi.

Onko sinulla keinoja saada selville, mitä sinusta puhutaan? Toivottavasti on. Se luottoystävä, joka uskoutuu sinulle, ”sulle mä voin tämän kertoa”. Muuttaaksesi brändiäsi, tee konkreettisia asioita, koska ne muuttavat suoremmin sitä, mitä ihmiset puhuvat sinusta.

Tämä ajattelutapa helpottaa brändin rakentamista, koska silloin on selvempää, mitä askeleita on otettava seuraavaksi.

Suomen Lions-liiton viestintäjohtaja on brändi. Sen haltija ei voi välttyä siltä tosiasialta, että ihmisillä on jo ennakkoon joku käsitys siitä, miten asianomainen suoriutuu tehtävästä. Onko koulutus, kokemus, sosiaalisuus, ’ulosanti’ riittävää, vai onko hiljainen tuomio annettu jo ennen kuin oma toimintakausi alkaa. Itsekritiikkiä on oltava, mutta myös rohkeutta. Heittäytymiskykyä. Kaiken voi oppia, jos vain aika ja asenne ovat kohdallaan. Ikä tai titteli eivät kuitenkaan tuo viisautta, vaan ihmisen on hyödynnettävä elämänkokemustaan tavalla, joka on sopusoinnussa tarvittavien valmiuksien kanssa.

Ihmisiä on oltava valmis palvelemaan. Kaikenlaisia ihmisiä. On opittava kiittämään huonoista neuvoista. On opittava kulkemaan omaa tietään, olematta kuitenkaan joustamaton. On opittava soveltamaan hyviä neuvoja. On astuttava epämukavuusalueelle. Ei takki auki – paraatiovista, vaan uteliaana.

Viestintäjohtajan on ansaittava uskottavuutensa. Arvion tekevät joka kuukausi kaikki suomen- ja ruotsinkieliset leijonat. Palautetta tulee. Usein hyvin rakentavaa, joskus erilaista. Palaute on palautteen antajan näkökulmasta aina paikallaan, joten siihen on suhtauduttava kunnioittaen. Kuten aina, jokaiseen viestiin tulee vastata. Ja välittömästi. Kohteliaasti.

Klubit mahdollistavat viestinnän. Ilman klubitoimintaa ei ole myöskään tapahtumia, joista kertoa. Sen vuoksi liiton viestinnän tulee luoda hyvät suhteet klubeihin ja piireihin. Suhteita ja tilannekuvaa on pidettävä yllä kuukausittain. On tunnustettava sekin tosiasia, että kaikki tekemisemme, oli se kuinka pyyteetöntä tahansa, ei ylitä valtakunnan tason uutiskynnystä.

Sen lisäksi, että Jeff Bezos lupaa lahjoittaa valtaosan omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen, on hän myös popularisoinut ajatuksen siitä, että brändini on se, mitä minusta puhutaan selkäni takana.

Olisihan se hienoa, jos meidän leijonien selän takana puhuttaisiin, että haluamme lahjoittaa omaisuutemme hyväntekeväisyyteen. Lahjoittaisitko sinä?

 

Raimo Sillanpää

Suomen Lions-liiton viestintäjohtaja 2020-2023